Kritiserer aldri tidligere ledere

Kåre Valebrokk under forelesningen på strategikurset.

Da Kåre Valebrokk holdt forelesning for studentene i strategikurset SOL 040 denne uken, ga han dem følgende råd for framtiden. - Jeg kritiserer aldri tidligere ledere eller TV2-sjefer.

09.02.2007 - Kristian T. Marthinsen


Konsernsjef i TV2, Kåre Valebrokk hadde forelesning onsdag morgen i Aud Max. Nærmere 300 studenter og tilsatte ved NHH ville høre hva den nåværende konsernsjefen i Norges største kommersielle mediehus hadde å si om TV2s strategiske utfordringer.

Digitale medier
- De fleste avgjørelser som blir tatt, er sannsynligvis veldig riktige når de blir tatt. Så skjer det en teknologiutvikling, og det blir en katastrofe. Ledere må ha vett til å slutte, men noen ganger må de ha vett til å stå på, sa Valebrokk.

Dersom en ser bort fra NRK, har TV2 en markedsandel på 65 prosent blant de kommersielle TV-kanalene. De siste årene har konsernet avlet frem nye og smale kanaler som filmkanal, sportskanal, egen nyhetskanal og Zebra.

Men konsernsjefen er best fornøyd med satsingen på nett. Etter at TV2 kjøpte Nettavisen i 2004, er tv2.no blitt Norges tredje største nettavis. Valebrokk hevder også at konsernet har en anerkjent kompetanse innen mobilteknologi. Valebrokk har stor tro på en videreutvikling av digitale medier.

- Web-tv vokser med 25 prosent i året, og vi tror dette blir det mest suksessfulle mediet i fremtiden, sier han.

Ut av konsesjonen i 2009
TV2 har hatt konsesjon for å sende fjernsynsprogrammer siden 1992. De siste ti årene har de dermed betalt 150 millioner kroner i konsesjonsavgift.

I tillegg må de betale en viss avgift i forhold til hvor mye reklame som blir solgt. Valebrokk tror at de teknologiske kravene vil gjøre det umulig å drive TV2 etter dagens konsesjon. Derfor ønsker TV2 å rette seg mer mot kunder som betaler for å se på kanalens programmer.

- Vi tror TV2 har hatt sin beste tid, derfor er vi avhengige av å gå over til betal-TV, sa konsernsjefen.

Prime-time hele døgnet
TV2 har store interesser også i radio, og sammen med TV, internett og mobiltjenester sørger de for at det alltid er ett av mediene som har prime-time. Slik kan de følge et produkt med annonser døgnet rundt og nå 97 prosent av befolkningen, i følge Valebrokk.

- "Max access og speed to market" er begreper dere kjenner godt, sa han

Parallelt med forelesningen i Aud Max onsdag, ble det kjent at konsernsjef i A-pressen og tidligere NHH-student, Alf Hildrum, overtar sjefstolen etter Kåre Valebrokk. Noe TV2-sjef Valebrokk selv røpet for studentene fem minutter før TV2 offentliggjorde nyheten.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive