Gründere smaker på NHH
Gründer av The Cookie Company, Line Heggelund, har fått smaken på NHH-kompetanse. Gjennom kurset INB 424 Entreprenørskap med fokus på markedsvurdering, har Heggelund fått gratis hjelp av masterstudenter ved høyskolen.
06.02.2007 - Kristian T. Marthinsen
Line Heggelund ønsket å se nærmere på to alternative måter for videre ekspansjon. Den ene var gjennom franchising av kakeproduksjon og kafeer. Det andre alternativet var et inntog mot dagligvarebutikker.
Med ferske blikk Hun fikk hjelp av masterstudenter fra Frankrike, Kroatia, USA og Libanon.
- Studentene var ikke kjent med den norske måten å drive dagligvarehandel på og belyste våre problemer fra et helt annet ståsted enn det vi er vant med, sier Line Heggelund.
Entreprenørskapskurset ved NHH er tilgjengelig kun for masterstudenter som studerer under CEMS, MIB, INB eller som er utvekslingsstudenter. Kurset foregår på engelsk og gjennom praktiske arbeidsoppgaver lærer studentene ferdigheter.
- Studentene hjalp oss med en konkret plan som vi kan ta med til investorer og banker, forteller Heggelund som akkurat nå er i dialog med en seriøs investor.
Masterstudent Tone Tiller Vangsnes med markedsanalyse for Sarsia.
Studentene imponerer
En annen som har hatt utbytte av entreprenørstudentene er Øyvind Enger i såkornfondet Sarsia Seed Management.
Enger har i lang tid hatt kontakt med Tor Aase Johannessen som er kursansvarlig for INB 424, og han har bidratt med flere gründerbedrifter til entreprenørstudentene.
- I fjor høst trengte vi hjelp til en markedsanalyse for å se selskapet Environmental Solutions (ENSO) i et større bilde og å sette det inn i et internasjonalt perspektiv. Dette gjorde studentene på en forbilledlig måte. De produserte blant annet et tallmateriale som vi har brukt i våre analyser, sier Enger.
Reelle problemstillinger
Masterstudent i International Business, Tone Tiller Vangsnes, var en av sju jenter fra seks forskjellige nasjoner som foretok markedsanalysen for Sarsia Seed Management og ENSO. Hun satt pris på å lære hvordan næringslivet fungere i virkeligheten.
- At det er reelle problemstillinger gjør det spennende. Det er også veldig motiverende at oppgaven vår faktisk blir brukt, sier hun.
Det beste med kurset er, ifølge Tiller Vangsnes, at studentene får sette teori ut i praksis.
- Vi håper at vi har tilført bedriften noe, sier masterstudenten.
På bakgrunn av studentenes analyser har styret i Sarsia foretatt en investeringsbeslutning, og Enger regner det for sannsynlig at Sarsia vil investere i ENSO.
- Rapporten vi fikk var det beste jeg har sett av det slaget, og kollegene mine var også veldig imponert, sier Enger.
|