Vant marketing-pris
Under Den Store Annonsørdagen i Oslo mottok masterstudent ved NHH, Jan Aris Giailoglou, prisen for årets beste masteroppgave innen marketing.
10.11.2006 - Redaksjonen
ANFO og Orklas nyinnstiftede pris er på 25.000 kroner, og går til forfatteren av den masteroppgaven innen marketing som best kombinerer nytenkning, praktisk anvendbarhet og god faglig forankring.
www.kampanje.com skriver at vinneroppgaven ble skrevet ved Norges Handelshøyskole i Bergen og dens forfatter Jan Aris Giailoglou fokuserte spesielt på hvordan mormerket blir påvirket av merkeutvidelser, sett gjennom konsumentens øyne. Den tidligere NHH-studenten er nå produktsjef i Toro.
- Dette er en svært viktig problemstilling, da potensielle effekter på verdien til mormerket på lang sikt er viktigere enn suksessen til merkeutvidelsen isolert sett, heter det i juryens begrunnelse.
Videre sier juryen at det i oppgaven blant annet pekes på at det er viktig å ha kjennskap til konsumenters fra av indirekte merkeerfaring, det vil si i hvilken grad forbrukerne har blitt eksponert for reklame for merket. Giailoglou har argumentert for at dette er viktig, fordi utvidelser av merkekonsepter som ikke harmonerer med mordermerket kan gjøre det bra, isolert sett. Samtidig kan det skade modermerket fordi eventuelle negative assosiasjoner tilbakeføres dit.
Se www.kampanje.com
|