Sykehusledere bedre etter kurs

Silhuetten er ute med årets første utgave med fagartikler, intervjuer og reportasjer. Merkenavn i trøbbel og utfordrende lederroller ved norske sykehus er to av sakene i siste nummer av Silhuetten, der etterutdanning er hovedtema.

28.03.2006 - Sigrid Folkestad


Flere store merkenavn har de siste årene kommet i trøbbel. Skandale etter skandale har blitt rullet opp i media og rystet kjente navn.

- Merkevarene har blitt våre nye kjendiser, mener merkevareekspert Leif Egil Hem. Han er leder for NHH sitt etterutdanningsprogram i merkevareledelse, et fagområde som virkelig har kommet i søkelyset denne vinteren fordi noen svært viktige merkevarer har blitt truet.

I dette nummeret av Silhuetten kan du også lese om ledere ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet som blir bedre av NHH-medisin, eller mer konkret, om det bedriftsinterne etterutdanningsprogrammet i regi av NHH og AFF.

- Programmet var inspirerende. På mange måter var det en ny verden som åpnet seg, sier Olaug Villanger, overlege ved kirurgisk avdeling, Rikshospitalet.

Kvinne. Ka så?
Psykologiprofessor og leder for programmet, Willy Haukedal, sier at ledelse, ikke minst ved sykehusene, er uhyre komplekst og inkluderer selvstendig å måtte forholde seg til problemstillinger som er utfordrende praktisk og økonomisk, men også menneskelig, sosialt - og verdimessig. Kunnskap og bevissthet om slike forhold er en forutsetning for å håndtere slike krav, og programmet har som mål å utvikle slike kompetanser.

Silhuettens kandidatprofil i dette nummeret er av Benedicte Schilbred Fasmer, direktør for Finance and Investor Relations i Rieber & Søn ASA.

- I mitt hovud spelar det ikkje noko rolle om du er mann eller kvinne. Eg forventar at det ikkje skal spele noko rolle. Eg har aldri definert det som eit problem at eg er kvinne, og då let eg det heller ikkje bli det. Men det kan vere at eg har vore heldig, sier hun til Silhuetten.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive