Kan lære merkevarebygging av NHH

Professor ved Institutt for strategi og ledelse, Magne Supphellen, holdt onsdag foredrag for medlemmer i Kommunikasjonsforeningen. Tema var NHHs arbeid med omdømmeundersøkelsen.

Hva assosierer du med NHH? God skole, seriøs, høyt karaktersnitt og gode jobber. Men også pappagutter, fine klær og UKEN. Kommunikasjonsforeningen var onsdag på frokostmøte ved NHH. Høyskolens omdømmeundersøkelse var tema.

15.03.2006 - Sigrid Folkestad (Tekst og foto)


Et trettitalls medlemmer i foreningen fikk innblikk i høyskolens strategiske satsning på merkevaren NHH. Professor Magne Supphellen presenterte NHHs kvalitative og kvantitative omdømmeundersøkelse som nylig er avsluttet. Denne kartleggingen skal være med å danne grunnlag for å styrke skolens omdømme i Norge og Europa; den er et ledd i utviklingen av NHHs nye merkevarestrategi.

Den enkeltes holdning
Undersøkelsen har vært et samarbeid mellom Informasjonsavdelingen og NHHs fagmiljø i markedsføring, som har bygget opp Nordens første executive MBA studium i merkevareledelse.

I omdømmeundersøkelsen har merkevaregruppen fått tilbakemeldinger på hva den enkelte assosierer med høyskolen. Svarene skal inngå i en vurdering av hvordan NHH kan bli en enda bedre skole for studenter, ansatte, næringsliv og forvaltning.

- Arbeidet med merkevarebygging er en nødvendig del av strategiutviklingen. NHH som merkevare skal fremme oppfatningen av NHH som Norges ledende innen økonomisk-administrative fag, og formidle de grunnverdier som miljøet står for, sa rektor Jan I. Haaland på frokostmøtet.

Et inspirerende lag fra NHH møtte Kommunikasjonsforeningen til frokostmøte onsdag. Professor Magne Supphellen, informasjonssjef Asle Haukaas og rektor Jan I. Haaland.

Gode jobber, høy lønn
Professor ved Institutt for strategi og ledelse, Magne Supphellen, er faglig ansvarlig for omdømmeundersøkelsen, som ble gjennomført i 2005/06. Han innledet med å stille noen grunnleggende spørsmål om hva en skal forstå med merkevare og merkestrategi. Så til omdømmeundersøkelsen:

- Hvilke assosiasjoner får du og jeg når vi sier NHH. Altså, hvilke holdninger har ulike grupper til merket NHH. Universitetsstudenter og elever i videregående skoler assosierer NHH blant annet med god skole/prestisje, seriøs, høyt karaktersnitt, flinke studenter, gode jobber og næringslivstopper. De tenker også på pappagutter, fine klær, UKEN og bra miljø.

Handler om kjerneverdier
- Professorer ved universiteter og høyskoler i Europa har blitt spurt om hva de assosierer med NHH. Svaret var at de ikke hadde noen assosiasjoner, fortalte Supphellen.

NHH kan bedre sitt omdømme på flere områder, men etter spørsmål fra salen presiserte Supphellen at høyskolen ikke har kommet til tiltaksdelen, men sa at omdømme utvikles gjennom kommunikasjon gjennom kjernevirksomhetene forskning, undervisning og formidling. Dessuten gjennom markedskommunikasjon og organisering og ledelse av markedsarbeidet.

- Og det er viktig å foreta en jevnlig måling av hvor vi beveger oss. Skal NHH bli ledende i Europa må vi hele tiden vurdere hvor høyskolen står i forhold til aktuelle grupper.

Ikke alle er positive til slike omdømmeundersøkelser for statlige institusjoner, sa Supphellen, men dette handler ikke om innpakning, men om kjerneverdiene, det som er hensikt og visjon i institusjonen.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive