Gjør store endringer på master
Skjev oppslutning om profilene på masterstudiet i økonomi og administrasjon fører til flere omfattende endringer fra høsten 2006. Fagspråklig kommunikasjon er én av profilene som forsvinner i sin nåværende form.
17.03.2006 - Sigrid Folkestad
Lavest oppslutning har profilen Fagspråklig kommunikasjon, som bare én student har valgt som hovedprofil i løpet av de to første årene med nytt masterstudium. Profilen blir lagt ned, og som alternativ oppretter NHH en portefølje av frie støttekurs. Noen kurs fortsetter også under profilen International business.
Fra 9 til 7 hovedprofiler Dekan for masterutdanningen ved NHH, Iver Bragelien, redegjorde for endringene på Pedagogisk dag fredag. Bragelien viste først hvor skjevt de ulike studentene fordeler seg på profilene, og at utviklingen de siste semestrene har forsterket dette. De to største profilene har nå rundt 57 prosent av studentene, mens andre profiler bare har én student. Det ble også gjengitt resultater fra en undersøkelse blant masterstudentene om hva som ligger til grunn for deres valg av profil.
Dekanen presenterte så endringene som NHHs styre har vedtatt, etter forslag fra Programutvalget for masterutdanningen, som Bragelien leder. Han understreket at hovedhensikten med endringene er å skape et bedre tilbud for studentene. Riktignok forsvinner tre profiler helt, men NHH vil fortsatt tilby mange kurs innen disse områdene, enten under andre profiler eller i form av frie støttekurs. To profiler slås sammen, men dette skal styrke tilbudet, ikke svekke det. Og en profil som går dårlig erstattes av en litt bredere anlagt ny profil. Totalt sett håper dekanen at tiltakene skal trekke flere studenter til de berørte fagområdene. Samtidig vil NHHs tilbud bedre reflektere studentenes etterspørsel.
Ingen hensikt å tilby - Prosessen har pågått i fagmiljøene siden november i fjor. Det er bred enighet på tvers av institutt, fagmiljø og studentrepresentanter om de fleste av endringene. Til høsten går masterstudiet fra 9 hovedprofiler og to støtteprofiler, til en struktur med sju hovedprofiler og noen frie støttekurs, sa Bragelien.
Han fremholder at det vil bli overgangsordninger for de studentene som allerede har begynt på en av de berørte profilene. De skal få avslutte studiet med den profilen de har valgt, dersom de ønsker det.
Andre profiler som blir tatt av studietilbudet er støtteprofilene Økonomisk historie og Økonomisk geografi. Så langt er det bare én student som har meldt seg på en av disse profilene.
- Det har derfor ingen hensikt å tilby temaene som støtteprofiler, sa Bragelien, som imidlertid understreket at alle kursene fortsatt vil bli tilbudt, men under andre profiler som trekker til seg flere studenter.
Ny satsing I januar i år ble det klart at den dramatiske svikten i oppslutning om Økonomi og Politikk (EPM) måtte få konsekvenser. Institutt for samfunnsøkonomi, som er det instituttet som i størst grad er involvert i profilen, ga enstemmig tilslutning til forslaget fra profilkoordinator Victor D. Norman om å legge ned EPM og erstatte den med en profil med arbeidsnavn samfunnsøkonomi. Det kom innvendinger til dette forslaget fra andre institutt, men Programutvalget for masterutdanningen, og deretter NHHs styre, gikk inn for endringen, gitt at detaljplanleggingen fulgte visse retningslinjer. Bragelien sa at det voldsomme engasjementet fra de involverte fagmiljøene tegner godt for tilbudet på den nye profilen.
De tre profilene Strategisk ledelse, Ledelse av menneskelige ressurser og Markedsføring og konkurranse har hatt overraskende lav oppslutning så langt, med til sammen bare litt over 20 prosent av studentene.
Tilbudet ikke svekkes - Utfordringen er å gjøre disse temaene mer attraktive for studentene. Spesielt ønsker vi å gi kursene innen ledelse rammevilkår som gjør at studentene får lyst til å prøve seg på området. I samråd med Institutt for strategi og ledelse og Institutt for samfunnsøkonomi har vi kommet frem til at det er best å videreføre kurstilbudet innenfor to, og ikke tre profiler som i dag.
Strategisk ledelse og Ledelse av menneskelige ressurser videreføres derfor innenfor én nyopprettet profil. Arbeidsnavnet på den nye profilen er Strategi og bedriftsutvikling. Fagmiljøene håper at tilbudet blir bedre hvis de nåværende profilene slår kreftene sine sammen.
- Tilbudet skal bedres og ikke svekkes innen disse temaene, fremholdt Bragelien.
Profilen Markedsføring og konkurranse skal også videreutvikles. Blant annet vil strukturen på de obligatoriske kursene forandres, samtidig som det skjer endringer i det øvrige kurstilbudet. Det er videre aktuelt å endre litt på profilens navn.
|