Ønsker debatt om studentevaluering
Programutvalgene på bachelor- og masternivå skal vurdere erfaringene med studentenes evaluering av kurs. - Vi har brukt det nåværende systemet i cirka tre år, og det er naturlig å vurdere om vi bør gjøre noen endringer, sier Iver Bragelien, dekan for masterutdanningen.
24.05.2006 - Sigrid Folkestad
- Vi inviterer med dette ansatte og studenter ved NHH til å komme med innspill. Disse innspillene vil danne grunnlaget for behandling i programutvalgene. De endelige forslagene vil også bli hørt hos instituttene til høsten, sier han.
Fungerer ikke bra nok Dekanene og de kvalitetsansvarlige i studieadministrasjonen har allerede begynt idédugnaden. De har basert dette arbeidet på egne erfaringer, samt innspill som studenter og faglærere har kommet med tidligere. Det er også gjort noen enkle statistiske analyser. Og nå ønsker arbeidsgruppen at flere engasjerer seg.
- Hvorfor er det nødvendig med endringer?
- Vel, vi har jo ikke konkludert med at vi skal gjøre noen endringer ennå. Men vi har registrert en del kritikk fra faglærere og studenter, og vi ser at vi sliter med svarprosenten. For dette semesteret ligger det an til at bare 30-40 prosent av studentene deltar i kursevalueringene, svarer Bragelien.
Fire foreløpige ideer Bragelien fortsetter med å forklare at arbeidsgruppen så langt spesielt har diskutert fire muligheter:
- Legge mindre vekt på sluttevalueringen og mer vekt på underveisevalueringen, slik at studentene føler de kan påvirke egen læring i større grad enn i dag?
- Legge større vekt på evalueringen av hele studieprogram enn enkeltkurs?
- Redusere antall standardspørsmål i sluttevalueringen av kurs, fra dagens 12 spørsmål pluss kommentarfelt, til 3-5 spørsmål og kommentarfelt?
- Fortsatt å tillate faglærer å inkludere egne spørsmål i tillegg til standardspørsmålene?
- Hvorfor foreslår gruppen å gå ned i antall standardspørsmål?
- Det er fordi vi er usikre på informasjonsverdien av så mange spørsmål. Det viser seg at det er svært høy samvariasjon mellom hvordan studentene svarer på mange av dem. Samtidig håper vi at flere studenter vil svare dersom evalueringene er mindre omfattende.
Tenk også helt nytt Bragelien understreker imidlertid at arbeidet fortsatt er i idéfasen, og at arbeidsgruppen ser fram til å få nye innspill.
- Kommenter gjerne ideene som vi har kommet med så langt, men tenk også helt nytt og uavhengig av dette. For eksempel, hvordan kan vi få til bedre underveisevalueringer i kursene, avslutter Bragelien.
Han oppfordrer alle til å fortsette diskusjonen i debattforumet her på Paraplyen eller sende e-post direkte til Linda Orvedal og Iver Bragelien på adresse evaluering.av.kursevalueringene@nhh.no. Innspill mottas frem til 20. juni.
Spørsmålene som stilles i sluttevalueringen av kurs i dag finner du ved å følge denne linken.
|