Forsker på tele- og medieøkonomi

Sjeføkonom Lars Sørgard i Konkurransetilsynet og Michael Katz (bildet), professor ved Berkeley, holdt de to innledende foredragene på konferansen om tele- og medieøkonomi som CASE arrangerte på torsdag.

11.05.2006 - Sigrid Folkestad


"Public Interventions in Two-Sided Markets: Telecommunications and Media Economics" er en internasjonal konferanse om forskning på tele- og medieøkonomi. Innlederne legger fram forskningsresultater fra studier av tele- og mediebransjen.

Sjeføkonom i Konkurransetilsynet Lars Sørgard, CASE-leder Guttorm Schjelderup og Hans Jarle Kind, ansvarlig for konferansen om tele- og medieøkonomi som ble arrangert ved NHH på torsdag.

Tidligere sjefsøkonom i det amerikanske konkurransetilsynet FCC, Michael Katz, nå ved Haas School of Business, University of California, er en ledende forsker på telemarkeder. Han snakket om "Competing Telecommunications networks and access charges".

Frode Steen la fram en empirisk undersøkelse av det norske avismarkedet.

Et annet sentralt tema var avismoms og hvilke konsekvenser det får for avisene dersom fritaket fjernes. Påstanden er at det kan få helt andre konsekvenser for priser, mediemangfold og mediekvalitet enn hva man kunne forvente ut fra tradisjonell skattelitteratur.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive