Småbedrifter under lupen

99 % av alle bedrifter i Norge har færre enn 100 ansatte, og samtidig står små og mellomstore bedrifter for en stadig større andel av nyetablerte arbeidsplasser. NHH-professor Odd Nordhaug setter i en ny bok fokus på utviklingsprosesser i små og mellomstore bedrifter.

07.02.2006 - Kristian Gulli Larsen


Professor Odd Nordhaug

Nordhaug har sammen med førsteamanuensis Lene Foss ved Universitetet i Tromsø nettopp gitt ut boken "Bedriftsutvikling i teori og praksis". NHH-professorene Paul Gooderham og Kjell Grønhaug er også bidragsytere i boken

De små blir viktigere
- Tradisjonelt har vi ved handelshøyskolene i Norge fokusert på store bedrifter og deres problemer. Dette er selvsagt viktig, men paradokset er at det ikke primært er her de nye arbeidsplassene kommer, sier Nordhaug som selv har utforsket både multinasjonale selskaper i flere verdensdeler og småbedrifter i Norge.

I dag er det slik at mange av de store konsernene nedbemanner og flytter arbeidsplasser ut av landet, og Nordhaug tror at veksten vil i stor grad komme innenfor de små virksomhetene.

- Mange av disse er ikke en gang etablert, de såkalte ufødte bedriftene.

Forskningen må tilpasses terrenget
Nordhaug mener at det sterke fokuset på store enheter har sammenheng med at det er utviklet mange ulike teorier for organisering av slike organisasjoner, ikke minst i USA.

- Disse teoriene er faglig sett svært interessante å jobbe med og gir muligheter for å teste hypoteser gjennom større datasett. Forskning på småbedriftene krever andre tilnærminger, fordi de på mange måter tilhører et annet teoretisk univers, sier han.

Dette betyr at studier av små og mellomstore bedrifter krever bruk av helt andre teorier og metoder.

- Forskningen må tilpasses terrenget, og her er det svært store forskjeller mellom bedrifter med mange tusen ansatte og virksomheter med fra fem ansatte og oppover, understreker Nordhaug.

Mer forskning nødvendig
I lys av det man vet om fremtidig sysselsetting og flytting av arbeidsplasser ut av landet, fremstår de mindre bedriftene som viktige. Dermed er argumentene gode for å sette inn mer forskningsinnsats mot disse virksomhetene.

- Mer forskning på småbedriftenes vilkår og problemer er derfor samfunnsmessig viktig hvis økt verdiskaping er målet, avslutter professoren.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive