| "Ingen vits med priskrig"I en fersk publikasjon som SNF nylig har offentliggjort studerer Lars Vatnaland priskommunikasjon i norske aviser. 31.08.2006 - Sigrid Folkestad 
 Publikasjonen Priskommunikasjon i norske aviser En økonomisk og konkurranserettslig analyse er Lars Vatnalands masterutredning ved NHH, som har utgangspunkt i et studentstipend fra Senter for finansiell økonomi ved SNF. Snakkes etter julTerskelen for å diskutere og signalisere prisnivåer i det offentlig rom synes høy, mener Vatnaland. I denne publikasjonen diskuterer han de juridiske og praktiske mulighetene for å bruke uttalelser til media for å koordinere prissetting, og å undersøke hvorvidt en finner eksempler på dette i uttalelser til media.
 - Jeg vil prøve å snakke med de andre kjedene etter jul med sikte på å holde prisene oppe i bransjen. Det er ingen vits med priskrig. Prisene bør ikke være lavere enn i dag. (Daglig leder i Free Record Shop Norge. Aftenposten 7. desember 1994). Inviterer til samarbeidDette er én av uttalelsene som Vatnaland diskuterer i utredningen. Han har sett etter eksempler på prissamarbeid i det offentlige rom i større aviser i perioden 1990 til 2005. Søket er gjort i databasen A-tekst, der en finner artikkelarkivet de store, norske avisene.
 Aftenpostens artikkel, med tittelen "CD-selger i lovens grenseland", har uttalelser som helt klart er en oppfordring til de andre aktørene i bransjen til å unngå priskrig. Vatnaland mener uttalelsen "prisene bør ikke være lavere enn i dag" er direkte og klar. Den inneholder ikke bare en introduksjon av et fokuspunkt, konkurrentene oppfordres om å følge en bestemt type atferd, mener Vatnaland. Dette er en invitasjon til samarbeid, mener han. Artikkelen ligger som pdf-fil her. |