Dialogen - kunsten å tenke sammen

Hvordan vi snakker sammen i organisasjoner har betydning for hvilken produktivitet og kreativitet som fostres i organisasjonen. Dette vil Irene Nygårdsvik ta opp i denne ukens onsdagsseminar.

27.09.2005 - Informasjonsavdelingen


Seminaret vil ta for seg ulike samtaleformer som høflighetssamtaler, relasjonssamtaler, diskusjoner og dialoger og hvilken dynamikk de gir til systemet hvor de foregår. Dialogen er en samtaleform som gjør bedrifter i stand til å forløse organisasjonens kollektive intelligens, i motsetning til diskusjoner som handler om hvem som har rett og galt. Diskusjoner skaper mye energilekkasje i bedrifter, mens i dialogen brukes de ulike ståstedene til å skape helhetsforståelse og kanskje finne løsninger i mellomrommet mellom de ulike oppfatningene i en sak.
Dialogens utgangspunkt er at vi er forskjellige, men at vi kan snakke sammen på en måte som får fram og spiller på ulikhetenes kraft, den kollektive intelligensen. Dialogens fire grunnprinsipper; respekt, det å lytte, å snakke fra magen og perspektivbevegelighet vil bli gjennomgått. Dialoger er ikke "snille" samtaler, de har en konfronterende form, men hvor fellesskapet også står sterkt i det man med hver sine perspektiver kan skape nye virkeligheter sammen. Stikkord er selvstendighet og samarbeid.

I tillegg vil Nygårdsvik komme inn på samtaleformer i styrerommene, i de akademiske miljøer og i medarbeidersamtaler, og hvordan dialogen også kan benyttes som forskningsmetode.

Seminaret er bygd på et høstens nye kurs på etter-og videreutdanningen ORG119d - Integrert Bedriftskommunikasjon - et dialogperspektiv på intern og ekstern kommunikasjon i organisasjoner. Mer informasjon.

Seminaret begynner klokken 11:15 i møterom 3 (SNF).


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive