Et Russland i rask forandring

Russland var temaet på årets MIB Forum som gikk av stabelen på onsdag. Potensielle markeder, korrupsjon og den russiske sjel sto på dagsorden. English version.

28.10.2005 - James Hoses og Stig Nøra


Dette var tredje gang MIB-studentene ved NHH organiserte MIB-konferansen.

Russland forandrer seg fort, det var den første klare meldingen fra MIB-konferansen.

I motsetning til den eldre generasjonen har unge russere har reist mye. De er godt utdannet, sofistikerte når det gjelder teknologi, interessert i internett og snakker godt engelsk.

- Russland blir mer europeisk, men har fremdeles en russisk sjel. Og dette vil aldri forandre seg, sa Irina Roddvik fra Telenor International

Roddvik mente at det å forstå denne russiske sjelen, er selve nøkkelen til å drive handel der borte.

- Jo mer man vet om russiske filmer, litteratur, humor, historie og befolkning, jo mer vil man forstå kulturen til Russland, og jo lettere er det å drive handel med russerne, sa hun.

Krevende forbrukere
Russland er et stort potensielt marked for såkalte " fast moving consumer goods (FMCGs)". Etter hvert som russerne blir rikere, krever de produkter med høyere kvalitet.

Svein Ruud fra Troika Seafood AS illustrerte med et eksempel fra et av de beste hotellene i Moskva. Da hotellets franske kokk ble spurt om bruk av norsk laks, svarte han:

- Jeg kunne absolutt ikke bruke norsk fisk. Det ville ødelegge omdømmet mitt.

Ruud og flere la vekt på at russiske forbrukere blir mer krevende, hovedsaklig på grunn av økt lønnsomhet.

Den tradisjonelle norske modellen med å selge produkter i volum, istedenfor for å fokusere på kvalitet blir nå vurdert som en kortsiktig strategi i det russiske markedet.

Ikke vanskelig, bare forskjellig
Per Anders Hem fra Innovasjon Norges kontor i Moskva slo fast at Russland ikke er et vanskelig marked.

- Det er bare forskjellig. Tenk å komme til Norge som utlending og prøve å etablerere en bedrift uten kjennskap til språket.

Han la vekt på behovet for å tenke fra et russisk perspektiv, og ikke følge blindt det som står i media.

Flere forelesere kommenterte det negative mediabildet av Russland.

Samtidig blir Kina, en kommunistisk stat med stadige brudd på menneskerettighetene, fremstilt som et land med nesten bare gode muligheter til norsk næringsliv.

Lokal samarbeid viktig
Reidar Karlsen i A-pressen snakket om hans erfaringer fra Russland. A-pressen har vært i Russland siden 1999 og har oppnådd deres mål om en tilbakebetalingstid på 5 år. I tillegg har de nå en resultatmargin på 22 prosent.

Karlsen kom med en rekke anbefalinger basert på erfaringene til A-Pressen i landet.

Blant annet sa han at det var viktig å utvikle gode, oppriktige, personlige relasjoner med russiske samarbeidspartnere.

- Personlige relasjoner er best for å beskytte virksomhet i Russland, mente Karlsen.

- Invester alltid sammen med russiske samarbeidspartnere, og se til at de legger pengene sine på bordet først.

Vellykket MIB Forum
Dette var tredje gang MIB-studentene ved NHH organiserte MIB Forum. Og også i år ble konferansen godt mottatt av både deltagere og forelesere.

- Jeg ville tatt MIB-studiet dersom der var mulig i min tid, sa Jan Thomson, NHH-kandidaet fra 1972, i dag ved den norske ambassaden i Moskva.

- I stedet måtte jeg lære internasjonal business "the hard way".



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive