Storsatsing på innovasjon

Tjenesteyting står for nærmere 75 prosent av verdiskapingen i Norge, men kunnskapen om innovasjoner på dette feltet er liten. Det ønsker NHH-miljøet å gjøre noe med og har søkt om å få etablere et Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI).

22.12.2005 - Stig Nøra


- Tjenester utgjør en stadig større del av verdiskapingen. Derfor er det viktig å øke forskningen på tjenesteinnovasjon, sier professor Sven Haugland ved NHH.

Tjenestesektoren dominerer i vestlige land, men råvareprodusenten Norge har hatt innovasjonsblikket rettet mot tradisjonell industri.

Med fremveksten av kunnskapsøkonomien, har innovasjon i tjenestesektoren blitt en forutsetning for økt verdiskaping, også i Norge.

- Tjenester utgjør en stadig større del av verdiskapingen. Derfor er det viktig å øke forskningen på tjenesteinnovasjon, sier professor Sven Haugland ved NHH. Han får støtte av kollega Herbjørn Nysveen.

Behov for forskning
- Det er et stort behov for forskning på kunnskapsutvikling innen tjenesteinnovasjon.

Vi trenger rett og slett å fylle en del kunnskapshull, sier førsteamanuensis Nysveen.

Forskningen på dette området er fortsatt på barnestadiet, og nå vil NHH-miljøet etablere et såkalt Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI).

SFI-ordningen
SFI-ordningen er et nytt initiativ Norges forskningsråd setter i verk for å stimulere innovasjonsevnen og internasjonaliseringen i norsk næringsliv.

Ordningen skal styrke innovasjon gjennom satsing på forskning i samarbeid mellom bedrifter og forskningsmiljøer.

Forskningsrådet har mottatt 63 søknadsskisser for Sentre for forskningsdrevet innovasjon (SFI).

Målet til NHH er å utvikle ny kunnskap om hvordan tjenesteinnovasjon kan stimulere til verdiskaping og konkurransefordeler for norske bedrifter.

Viktig for verdiskapingen
Forskerne mener økt kunnskap er spesielt viktig fordi tjenesteinnovasjon skiller seg fra tradisjonell industriell produktinnovasjon.

Tjenesteinnovasjonen skjer nærmere kunden, tjenester skifter ofte karakter fra en kunde til en annen, og nettverk mellom bedrifter er viktige for å forstå hvordan tjenester tilbys.

- Produktinnovasjon er en mer strømlinjeformet prosess. Den utvikler seg steg for steg, mens tjenesteinnovasjon går mer frem og tilbake, sier Haugland.

- Vi sier gjerne at prosessene er mer interaktive og organiske, og dialog med kunder og andre eksterne aktører står enda mer sentralt enn ved tradisjonell produktutvikling.

I samarbeid med bedrifter
NHH har også utlyst et professorat i styring av kunnskapsbaserte bedrifter.

Professoratet vil bli tilknyttet senteret, og forskningen vil omfatte hvordan bedrifter bygger opp kompetanse, hvordan de sprer kompetansen i organisasjonen og - ikke minst - hvordan bedrifter trekker til seg kunnskap og kompetanse utenfra.

Senteret skal samarbeide tett med utvalgte norske bedrifter: IBM Norge, Telenor, DNB NOR, Det Norske Veritas og Rieber & Søn. Forskningsområdene vil blant annet bli finansielle tjenester, telekommunikasjon, IKT og merkevarebygging.

Samarbeidet med næringslivet er en forutsetning for forskningen - for det er kun innovasjoner som blir tatt i bruk av markedet som vil ha innvirkning på verdiskapingen, mener forskerne.

Ikke et mål i seg selv
SNF-direktør Per Heum mener tjenesteinnovasjon er et viktig satsingsområde både i fagmiljøet og i næringslivet.

- Tjenester har blitt en sentral del av verdiskapingen, og innovasjon på dette feltet blir viktigere og viktigere, sier han, og understreker at innovasjon ikke er et mål i seg selv, men et verktøy for å øke verdiskapingen.

- Innovasjon handler om å gjøre ting på nye måter. Vi skaper ingenting av å stå stille.

Forsidebilde: Herbjørn Nysveen (f.v) og Per Heum.




Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive