AFF vil utdanne mer autoritære ledere

AFF ved NHH vil nå utdanne ledere med en mer autoritær lederstil enn hva som er vanlig i Norge. Målgruppen er norske ledere i utlandet.

17.09.2004 - Stig Nøra


Norske ledere stasjonert i utlandet opplever ofte at deres lederstil er mindre egnet der enn i Norge. Nordmenns myke lederstil fører til kulturkollisjoner i internasjonale sammenhenger. De opptrer rett og slett for lite sjefete, ifølge www.nho.no.

Må demonstrere makt
- Vi vil utdanne ledere som er i stand til å være mer autoritære enn det som er vanlig her i landet. Det handler om å demonstrere makt og hierarki, sier Paul Gooderham, professor ved Institutt for strategi og ledelse ved NHH, til NHOs nettsted.

AFF administrerer blant annet det anerkjente Solstrand-programmet for ledere. Det nye lederprogrammet om internasjonal lederstil vil i første omgang bestå av forskning på temaet, og programmet skal være på plass allerede 1. januar 2005.

- Det at EU er utvidet med 10 nye medlemsland, gjør dette spesielt aktuelt. Mange av disse landene er i Øst-Europa, der lederstilen er helt annerledes enn den norske, sier Gooderham.

Diffuse nordmenn
Morten Vike var stasjonert i Den Tsjekkiske Republikk som direktør for Rieber i Øst-Europa. I et intervju med NHH Silhuetten påpekte han at det var store kulturforskjeller i hva som forventes av en leder.
- Tsjekkerne kan oppleve nordmenn som ganske diffuse, de forventer at forslagene kommer fra toppen. Fra klare og tydelige ledere, sa Vike og slo fast at man som leder i Øst-Europa må tørre å ta beslutninger og demonstrere makt.

Men Vike trakk også frem at tsjekkerne var positive til sider ved den norske lederstilen.
- Vi er joviale og uformelle og verdsetter initiativ nedenfra. Det oppfattes som ganske positivt i et ganske formelt tsjekkisk næringsliv, sa Vike.

Hovedmålgruppen for det nye lederprogrammet er nordmenn med lederstillinger i norske selskaper i utlandet.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive