NHH er en messe verd
I går åpnet utdanningsmessen i Arenum i Bergen. I tre dager til ende vil landets læresteder sloss om fremtidige studenters oppmerksomhet. NHH er på plass med en profilert stand, brosjyrer og gulrøtter.
22.01.2004 - Stig Nøra
- Det er stor interesse for hva Norges Handelshøyskole kan tilby. Mange lurer på om de skal velge BI eller NHH, og det er jo et spørsmål med et enkelt svar. Men det er et spørsmål som går igjen: Hva er karakterkravet for å komme inn? sier Hans Erik Hallheim, student og medarbeider på årets NHH-stand.
Hallheim forsøker også å markedsføre det gode studentmiljøet på NHH.
- Det er viktig å få frem at studentlivet handler om mer enn forelesninger, mener Hallheim og byr på gulrøtter og informasjon om UKEN og andre aktiviteter.
Det vrimler av nysgjerrige ungdommer i det store messelokalet i Solheimsviken. Noen spør og graver, noen fyller opp sekken med brosjyremateriell, andre haster bare forbi. Stand etter stand med fargerike brosjyrer, videopresentasjoner og smilende, vennlige ansikter lokker med studiemoduler og studiepoeng i alt fra dykking til økonomi. Det er høysesong for profilering av studietilbud.
Norgesturneen er i gang
Men det holder ikke å ha stand på messer, man må på turné. Siden begynnelsen av januar har NHH-studenter vært på turné på videregående skoler for å fortelle om Norges Handelshøyskole. Turneen varer ut februar, og alle videregående skoler i hele Sør-Norge og helt opp til Nord-Trøndelag får tilbud om skolebesøk fra NHH.
- Alle undersøkelser viser at dette er den mest effektive måten å rekruttere studenter på. Ellers har Internett blitt en viktig kanal for studierekruttering og et viktig satsingsområde for oss, sier Arne-Otto Eng ved studieadministrasjonen på NHH.
På Arenum deltar Norges Handelshøyskole i en fellestand med Universitetet i Bergen, Høgskolen i Bergen, Kunsthøgskolen i Bergen, De kristne høgskolene i Bergen, Bergen Arkitekt Skole og Studentsamskipnaden i Bergen i samarbeidsprosjektet Udanning i Bergen.
Hver av utdanningsinstitusjonene har egne stands, men fremstår som en større helhet for å gi studentbyen Bergen et ansikt utad. Under felles logo med felles mannskap skal de besøke nesten alle videregående skoler på Vestlandet.
Ny film
- Vi har en felles skoleturné på Vestlandet, i resten av landet reiser vi alene. Det er institusjonene selv som tar seg av den faglige profileringen, samarbeidsprosjektet Utdanning i Bergen skal først og fremst fremme studentbyen Bergen, hvor ett av tiltakene er en ny film, sier Arne-Otto Eng.
Filmen er laget av Alligator film i samarbeid med Oktan Publics og tar utgangspunkt i fire studenters hverdag. Det er en dokumentarfilm som følger studentene fra de står opp om morgenen og langt ut i de små timer.
Christer Fasmer, som er kjent fra en lang rekke dokumentarproduksjoner, har regien på filmen. - Vi har ønsket å lage en ærlig film som får fram hvordan det virkelig er å være student, sier han.
|