Friele om branding
Kaffedirektør og ordførerkandidat Herman Friele holdt populærforelesning om merkevarebygging.
26.02.2003 - Per Arne Solend
Kaffehuset Friele er i dag Norges største kaffeprodusent med en markedsandel på ca. 36%. Det betyr at mer enn hver tredje kaffekopp som drikkes i Norge kommer fra kaffehuset i Bergen.
Friele fortalte hvordan selskapet har kommet til dagens posisjon fra 1991, da markedsandelen kun var 18%.
-Det var vinn eller forsvinn, sa Friele. Han tilskrev suksessen til reklamekampanjen fra kaffeproduksjon og handel i Kenya, en lengre "infomercial" spot som har blitt kjørt tungt på TV2.
Frieles reklamekampanje fikk hard medfart da Dagbladet tok opp forholdene for kaffearbeiderne i Kenya i en reportage tidligere i år. Friele kommenterte kritikken, og hvordan den har gått inn på han.
I spørsmålene fra publikum ble også hans nye politiske planer nevnt.
|