Inspirerte til kvalitetsreform
- Forskere må parkere provokasjonen om at man skal undervise mer og forske mer. Vi går nå inn i en hard finansieringssituasjon, og da må man være kreativ og finne gode undervisningsformer som også sparer penger, oppfordret Frøydis Hertzberg. Sammen med Ola Gjølberg gjestet hun NHH på Pedagogisk dag.
13.11.2002 - Anette W. Petersen
Kvalitetsreformen åpner opp for alternative vurderingsformer og pålegger institusjonene å følge opp studentene bedre. Studentene skal nå få oftere faglig tilbakemelding om hvor de står. Men problembasert læring og mappeevaluering er nytt for NHH.
- Vi må bort med tvangstanken om at alt må vurderes med én stor skriftlig eksamen. Vurderingen av studentene må være variert. I enkelte fag kan det foretas mappevurdering underveis og gjerne en større eksamen eller muntlig prøve til slutt, mente Hertzberg, som er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO.
Både hun og Gjølberg beroliget de fremmøte med sine advarsler mot å kaste alt gammelt over bord.
- Noen tradisjonelle opplegg fungerer helt fint. Bevar dem, sa Hertzberg. Samtidig la hun la vekt på at det må være variasjon i undervisningen.
- Studentene er en stor ressurs i forhold til hverandre. Bruk de til å undervise, til å kommentere hverandre og til å evaluere muntlige studentfremlegg, foreslo hun.
Mer paper og case
De nye undervisningsformene skal ikke komme i tillegg, men i stedet for dagens ensidige vektlegging av auditorieundervisning.
- Forelesere må tørre å utelate emner som de er vant til å forelese i. Alt pensum kan ikke bli gjennomgått i flere fora og man kan heller ikke legge opp til en arbeidsmengde som tar knekken på studentene.
Ola Gjølberg, som er professor og instituttstyrer ved Institutt for økonomi og samfunnsfag ved Norges Landbrukshøgskole og professor II ved NHH, var medlem av det svenske utvalget som evaluerte hele det svenske høgskolesystemet innenfor økonomisk-administrative fag. Han advarte mot at Norge faller i samme fellene som Sverige.
- Det vi bør vurdere er et tyngre innslag av paperskriving og case-studier enn hva vi har i dag. Det bør også bli mindre kateterforelensinger og en viss økning av seminarinnslagene, mente han, og fremhevet at dette ville innebære mer kvalitet enn kvantitet i tiden student og lærer er i kontakt.
|