Står det så dårlig til, egentlig?
Leder av programutvalg for grunnstudier, Øystein Gjerde, tilbakeviser kritikken fra Bulle, som i forrige nummer gav NHH karakteren "ikke bestått". - Mitt inntrykk er at studentene forutsetter nettopp at forelesningene skal være pensumorientert, sier han.
16.11.2001 - Elin F. Styve
- Innholdet i Bulle er kort fortalt at alt er galt, og det hele avrundes med at alle ved NHH må våkne opp og skjerpe seg. Jeg vil derfor rapportere litt fra det materialet som vi får i PGS, og som kan kaste lys over situasjonen og utviklingen. Brunstad-rapporten har på mange måter vært rettesnoren for de siste årenes arbeid med siviløkonomstudiet. I denne perioden har det blitt foretatt betydelige forandringer i både kurstilbud og kursgjennomføring til beste for studentene. Dette har også gitt seg utslag i mer positive panelreferater og sluttevalueringer fra studentenes side. Disse resultatene er helt motsatt av den oppfatning som Bulle gir uttrykk for, sier han.
Men Gjerde ser også at det er behov for ytterligere forbedringer, alle kurs fungerer nødvendigvis ikke like godt. En del betydelige grep er gjort, og det er vedtatt å bruke enda mer ressurser på siviløkonomstudiets første og annen avdeling, hvilket vil forsterke den positive trenden. Bachelor-utvalgets arbeid vil sette premissene for ytterligere forbedringer.
- Debatten fortsetter når utvalgets forslag foreligger til jul. På Pedagogisk dag er et annet tema det nye e-læringssystemet for NHH, noe som også er et eksempel på at omstillingsevnen og -viljen i høyeste grad er til stede.
- Det er ikke alltid like lett å vite hva studentene som gruppe ønsker, for enkeltytringer spriker enormt. Et lite eksempel er det sterke ønsket om flere gjesteforelesere som innlegget i Bulle etterlyser, mens andre ønsker å redusere det til et minimum, noe som er i tråd med at evalueringene er gjennomgående negative på dette punkt. Og mitt inntrykk er at den jevne student forutsetter nettopp at forelesningene skal være pensumorientert, ellers sitter vedkommende med den ubehagelige følelsen av å kaste bort tiden.
Samtidig tror jeg ingenting ville glede fagstaben mer om dette er en misforståelse, slik at en kunne bruke tid på eksempelvis, som antydet i Bulle, å debattere og sette spørsmål ved vedtatte sannheter og problemstillinger. Så kunne studentene i større grad erverve seg pensumorientert kunnskap på egen hånd. Ideen om fredagsforelesning som Bulle presenterer, er allerede tatt opp med rektor. Vi vil arbeide for å få den satt ut i livet. La oss håpe det skaper høytrykk, avslutter Gjerde.
|
 |
Studentene svartmaler bildet av NHH uten grunn, mener leder av PGS, Øystein Gjerde
|