Hva skal vi gjøre med "junk-mailen"?

NHHs ansatte har den siste tiden opplevd en sterk økning av uønsket e-post med reklame. Mange ansatte i vitenskapelig stab har også opplevd å komme på felles e-postlister hos eksterne avsendere de selv ikke har vært i kontakt med.

08.11.2001 - Torunn G. Saunes


Knut A. Syéd ved IT-avdelingen på NHH forteller at økningen av uønsket post er skjedd fordi mekanismene høyskolen har brukt for å avvise e-post fra kjente og automatiske reklameutsendere, såkalte «spammere», er blitt sperret.
-Vi har nå inngått en avtale med Mail Abuse Prevention System LLC om bruk av en ny tjeneste, RBL+. Dette er et filter som går sentralt, og avviser kjente "spammere." Så fort kontrakten returneres fra MAPS LLC taes tjenesten i bruk, og da vil alt stabilisere seg.

Ikke svar på uønsket post
Reklameforsendelser, såkalt "spam" er generelt et utbredt problem på Internet. Avsenderne plukker opp epost-adresser fra World Wide Web og Usenet, og sender ut reklame. Aktører på markedet kjøper og selger sine e-postlister. I følge Syed er det beste man kan gjøre å klage til avsenders tjenesteleverandør. Avsender- informasjonen er imidlertid ofte forfalsket, slik at det kan være vanskelig å finne ut hvem som står bak. Får mottaker tilbud om å registrere seg for å ikke få flere henvendelser fra en avsender, bør vedkommende ikke gjøre det.
- Da bekrefter du bare din eksistens, og får enda flere henvendelser. Det er et juksespørsmål, rett og slett, sier Syéd. Han forteller videre at det er vanskelig å avvise utsendelser, og også delte meninger om hva man skal avvise. Man kan heller ikke reservere seg for å motta uadressert reklame, slik man kan med vanlig post.

Bare klag
I det siste har det også kommet e-post til vitenskapelig ansatte, hvor nesten samtlige er med på en felles adresseliste. Mange lurer på hva de kan gjøre for å beskytte seg mot dette, og lurer på om å sende e-poster med skjulte adresser kan hjelpe.
-Jeg tror ikke det vil utgjøre noen forskjell å skjule adresser. Folk utenfra kan jobbe seg frem via våre websider, som for eksempel Hvem kan hva eller instituttenes hjemmesider. Så lenge vi er tilgjengelige der, kan folk finne oss. Det er ikke mye som kan gjøres, bortsett fra å klage til avsender og tjenesteleverandøren. Når folk registrerer at de mottar meldinger fra norske aktører, hvor «halve» NHH står listet i mottakerfeltet, kan de sende en melding til oss på abuse@nhh.no, så vil vi ta det opp med vedkommendes tjenesteleverandør. Dette gjelder altså ikke ved vanlig epost-reklame, hvor klager til tjenesteleverandører preller av som vann på gåsen, avslutter Syéd.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive