Europas markedsførere drar til NHH

8. - 11. mai vil det vrimle av fagfolk innen markedsføring ved Norges Handelshøyskole. Høysolen skal disse dagene være vert for den store internasjonale EMAC-konferansen, som i år arrangeres for 30. gang.

06.05.2001 - Afsoun Sabzian


Tema for konferansen er "Rethinking European Marketing", og interessen i fagmiljøet har vært stor: Hele 350 professorer og forskere inn- og utland står på deltakerlisten.

EMAC står for European Market Academy, og organisasjonen arrangerer hvert år en konferanse som går på omgang ved akademiske institusjoner i Europa.

Endringene i markedsføringsbildet er bakgrunn for temavalget til årets konferanse. Teknologisk utvikling og internasjonalisering har forandret markedsførings-omgivelsene. Med EU-utvidelsen vil det europeiske markedet inkludere 500 millioner forbrukere med forskjellig kultur, preferanser og økonomisk ståsted. Dette gir nye problemstillinger, og konferansen fokuserer på hvordan man skal møte denne utviklingen.

Konferansen, som åpnes av rektor Victor D. Norman, vil allerede i oppstarten bli konkret ved at Carsten Færge fra Ford Motor Company går inn i problemstillingen "Rethinking Marketing at Ford". Deretter vil NHH-professor Einar Hope (tidligere direktør i Konkurransetilsynet) møte professor Shelby Hunt, Texas Tech University, til en debatt om hvorvidt markedsføring ødelegger eller stimulerer til økt konkurranse. Shelby Hunt på sin side er en meget anerkjent internasjonal forsker, som har bidratt til en rekke publikasjoner innen markedsføring.

I tillegg til hovedforedragene tilbys en rekke parallellsesjoner under konferansen, med tema som
- markedsføringsstrategi
- markedsføring og miljø
- kundetilfredshet
- markedsføring og etikk
- kundelojalitet
- merkevarebygging
- internet-banking
og mye mer…

Bergen by inviterer de mange internasjonale gjestene til mottakelse i Håkonshallen. Båttur med middag, og formell middag i Grieghallen står også på aktivitetslisten. I tillegg vil en egen internet-kafe holdes åpen i anledning konferansen.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive