Mediekurs for forskere 13. juni
Onsdag 13. juni blir det mediekurs for NHHs og SNFs forskere. Endags-kurset er nyttig, spennende og skreddersydd for våre forskere. Det er ennå plasser igjen for dem som vil melde seg på, forteller informasjonssjef Torny E. Aarbakke.
01.06.2001 - Elin F. Styve
Program for mediekurset ligger på informasjonsavdelingens nettsider. Påmelding kan foretas direkte til Torny E. Aarbakke, tel 9218.
Det er viktig både for enkeltforskere og for NHH at vi kvalitativt og profesjonelt formidler vår forskning, mener Aarbakke.
- Våre forskere har utrolig mye spennende å bidra med, og informasjonsavdelingen bistår gjerne med formidling av forskernes og instituttenes kunnskaper.
Formidling@nhh.no
- Har forskerne egne kontakter i media er disse svært effektive å bruke, så man kan gjerne kontakte media uten å gå via oss. Men ønsker man informasjonsavdelingens bistand til å få forskningsprosjekter ut til de rette medier, kan dette lett gjøres ved å benytte epostadressen formidling@nhh.no, som nylig er opprettet for internt bruk. Her kan alle forskere sende ti linjer om forskningsresultater som vi kan se på og bli enig om sammen hvor det er gunstig å formidle dette. Fagmiljøet er svært velkomne til å sende tilinjers tips allerede nå, eller ta direkte kontakt på andre måter, fortsetter Aarbakke.
Forskning.no
Forskningsrådet jobber nå med et nytt nasjonalt nettsted - Forskning.no - som etter planen skal lanseres tidlig i høst. Det er ennå uklart hvordan eierstukturen og dermed den redaksjonelle profilen blir på dette nettstedet, men det som er klart er at dette blir et allmennrettet og journalistrettet nettsted, som skal favne nasjonalt. Det vektlegges å formidle nye forskningsresultater her. En enkel modell av hvordan formidlingen kan være, kan ses på SSB sine sider. Her er det nyheter formidlet i en enkelt og oversiktlig form som er poenget. Forskning.no vil bli mer allmennrettet med enda mer vekt på layout og innpakning, men idéen er den samme og NHH vil jobbe for å tilrettelegge at våre egne forskere i større grad kan få rom for formidlingsnyheter på våre nettsider. Dette vil kanalisere tips og nyheter inn til Forskning.no og til mer tradisjonelle medier alt etter hva forskerne selv ønsker å velge når det gjelder formidlingskanal.
Tøff kamp om spalteplass
Kampen om å nå ut med forskningsformidling blir stadig tøffere. Mange private, bedrifter og organisasjoner bruker store ressurser på å nå frem.
Mediene selv konkurrerer også mot hverandre, mot budsjetter og mot tiden. Dette medfører at man i større og større grad bruker kilder som lett kan nås i Oslo.
- Men NHH er et nasjonalt merkenavn, og har et sterkt fagmiljø og internasjonal status som gjør at vi har mye å bidra med. Dette jobber vi kontinuerlig for - i et stadig tøffere marked, slår hun fast.
|
 |
Informasjonssjef Torny E. Aarbakke inviterer til mediekurs for forskere, og lanserer kanalen formidlig@nhh.no.
|